søndag 8. oktober 2017

Hva vil folk si | Trailer | Fantastisk film!




Norsk-pakistanske Iram Haq (f. 1976) er skuespiller, filmskaper og sanger. Hun er utdannet som art director på Westerdals reklameskole, og har gjort seg bemerket innen kortfilmproduksjon. Hun ha spilt roller i Borettslaget, i Varg Veum-filmen Falne engler, i Berlinerpopp
lene og Eksport-Import. Som regissør har hun laget Jeg er din og nå Hva vil folk si.

"16 år gamle Nisha lever et dobbeltliv. Hjemme med familien er hun en pakistansk datter, mens ute med venner er hun en vanlig norsk ungdomsjente. Når faren tar henne på fersken med kjæresten kolliderer hennes to parallelle verdener brutalt. For å sette et eksempel bestemmer foreldrene seg for å kidnappe Nisha og plassere henne hos slektninger i Pakistan. Her, i et land hun aldri har vært før, må Nisha tilpasse seg foreldrenes kultur. HVA VIL FOLK SI er et rørende og gripende drama om det komplekse forholdet mellom en far og en datter. Det er fortellingen om en ung jente som må finne sin egen vei."



Jeg så filmen på Smøla Kino i kveld, og MÅ skrive en kort omtale med det samme, da jeg er stinn av inntrykk og følelser. En utrolig viktig film som jeg håper mange vil se i tida framover! Dramaet er så sterkt! Å slites mellom to kulturer som er så ulike er vanskelig, og når generasjonskløften også er stor, blir problemet enda større. Det norsk-pakistanske miljøet sliter med tradisjoner som handler om ære, frykt for sladder:  "Hva vil folk" si og redselen for å tape ansikt. Dette er fremdeles så sterkt, at problemene med å bli integrerte i det norske samfunnet er vanskeligere enn vi tror. Det er derfor denne filmen er viktig.  Den usunne sladderkulturen som særlig de pakistanske kvinnene står bak, må endres før integrering kan skje.


Jeg går ikke videre inn på handlingen i filmen, for Rose-Marie har skrevet en fantastisk omtale her: rosemariechr , som dere bør lese. Men slipp alt og se filmen når den kommer der du er! En film som bør være en viktig del av samfunnsdebatten i tida framover.



3 kommentarer:

  1. Skjønner at du har hatt en like sterk opplevelse av filmen som meg! Denne filmen blir man bare helt satt ut av! Måtte riktig mange gå å se den, måtte filmen raske med seg en masse filmpriser rundt om i verden, og måtte det oppstå masse diskusjoner rundt temaene skam, ære og sosial kontroll! Det fortjener den oppvoksende generasjon!

    Takk for link og hyggelige ord!

    SvarSlett
  2. Takk for omtalen.
    Denne trur eg at eg må sjå

    SvarSlett