onsdag 9. april 2014

Anne Bergset Oikonomaki: Smådjevlane

Smådjevlane av Anne Bergset Oikonomaki (Innbundet)


En ny krimforfatter dukker opp. Anne Bergset Oikonomaki er fra Stryn, men har bodd på Kreta i 20 år. Der har hun eid en egen bokhandel, men også plukket oliven og levd som greker med familien sin der. Nå har hun flyttet til Norge og jobber som lærer for innvandrere .Hun skriver på nynorsk.


Boka handler om Elsa Fossevik som er på tur til Kreta. Hun møter Ann Rogne, en annen norsk dame, og de slår seg sammen på reisen. Men vel framme på Kreta forsvinner Ann, og Elsa står tilbake med et brev som Ann har fått fra en gresk elsker, og dette beviser at Ann arver huset og eiendommene hans.
 Vasilis Trilidis, en kjent kirurg, som nettopp har mistet sin far, skal overta det kjente sykehuset etter han. Faren, også lege, hadde gjort forsøk for nazistene under krigen, der armenske krigsfanger ble brukt som forsøkskaniner. Nå fortsetter forsøkene, denne gangen for å forske på Aids, med kurdiske barn som forsøksdyr. Andreas Linde, en spesialagent i Organization Europe 3, er også på vei til Kreta. Han har fått i oppdrag å redde kurdiske barn som skal være underveis til øya. Greske myndigheter er på sporet etter en liga som skal drepe dem.
"Finn du klosteret, og bevis for den påståtte aktiviteten, deler oppdraget seg...i eit primært og eit sekundært. Primært skal du ekspedere alle inkluderte på gresk side. Ingenting skal...arkiverast, som nemnt, så gi faen i detaljane. Lag ei ulykke som fjernar all, eller felst mogleg....samtidig. Utan bruk av våpen. Bilulykke, brann, bygningar eller tak som rasar saman, drukning. Sekundært skal du...redde flyktningane. Som kan vise seg komplisert."
Her utspiller det seg barske scener og rå handlinger, inne i og utenfor klosteret. For meg blir det alt for springende og usammenhengende, og jeg falt av lasset gang på gang. Helhetsinntrykket av boka ble faktisk så rotete at det som  i utgangspunktet så ut til å bli en skikkelig thriller ikke ble annet enn en kjedelig roman for meg. Og jeg som hadde gledet meg til en skikkelig tøff nynorsk thriller!


Samlaget
2014
280 sider

4 kommentarer:

  1. Uff da… Jeg har jo denne på leseplanen min snart, og bruker de ikke lese andres omtaler av boka, men nå klarte jeg ikke å dy meg.. synd, men boka skal jeg lese uansett, siden jeg skal til Kreta i mai, og håper jeg finner litt Kretastemning i det minste::) Og så må jeg visst være kosentrert skjønner jeg, siden boka er så springene?

    SvarSlett
  2. Det er ikke sikkert du har samme mening! Jeg lånte den bort til en leseglad venninne i dag, rette og slett for å høre om det er meg det er noe galt med. Spennende å høre hva dere begge mener!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, da, det er ikke sikkert…og det er ikke noe galt med deg, selv om man liker forskjellig. Tine var heller ikke begreistret over et hun hadde lest..

      Slett
  3. Jeg gledet meg virkelig til denne thrilleren, men jeg har forsøkt å begynne på den et par ganger og ender bare opp med å sovne. Det er ikke et godt tegn :(

    SvarSlett